1. Home
  2. /
  3. Top priče
  4. /
  5. Report
  6. /
  7. Upoznajte ih – Oni...

Upoznajte ih – Oni su deinfluenseri, najkorisniji kreatori sa društvenih mreža

30. април 2023.

| Hana Dunđerov
Zašto nam se mora reći koje stvari ne treba da kupujemo?

Jednom kada ih upoznamo, ne moramo ni da objašnjavamo zašto su deinfluenseri korisni na društvenim medijima, posebno ako je naše srce na strani održivosti i ekološke svesti.

Zašto nas šokira kada nam neko na društvenoj mrežu poruči da određeni proizvod ne bi trebalo da kupujemo?

 

Deinfluenseri su najkorisniji članovi TikToka

Deinfluenca, kako se zove ovaj trend na mrežama, aludira svojim imenom koliko na influensere, toliko i na virus gripa (imfluenca), navodeći nas da shvatimo da je tren prekomerne potrošnje i marketinga na mrežama poput virusa. Stvari nam nisu potrebne, ali mi osećamo nagon da ih kupujemo.

Konačno, na TikTok-u i drugim društvenim mrežama pojavio se trend koji je dobar za našu planetu. On nas podstiče da štedimo pri kupovini, smanjimo bacanje hrane i uopšte, otpad koji pravimo za sobom. Što je u potpunoj suprotnosti sa uticajem koji društvene mreže obično imaju na nas: one nas navode, mame i savetuju nam da trošimo u najvećoj mogućoj meri.

Iako rade baš na tim mrežama, deinfluenseri nas ne navode da kupimo hiljadu i jednu stvar koja nam zapravo nije potrebna, niti nam podmeću ideju da smo neko samo ako posedujemo određene stvari. Naprotiv. Deinfluenseri su tu da pokažu zašto je kupovina modernih stvari potpuni gubitak novca.

Deinfluenseri: novi TikTok trend koji je dobar za planetu

Trenutno na TikTok-u ima 278,8 miliona pregleda video snimaka sa heštegom za #deinfluence i taj broj raste, što je dobra vest. Sve više ljudi objavljuje video zapise koji nas podstiču da trošimo manje.

S vremena na vreme slabimo i padamo na najnovije trendove, kupujemo tu torbu, tu jaknu, kozmetiku, patike… Deinfluenseri traže od nas da se zapitamo: kada je dovoljno? Kada nam je jednostavno previše šopinga?

Trend deinfluense je već bio potreban svetu koliko i zalogaj hleba. U svetu u kome influenseri mogu da zarade milione tako što će određene proizvode učiniti modernim i ohrabriti nas da ih kupimo, mnogo je teže zadržati razum i novčanik. Mnogo je teže izabrati način koji je dobar za planetu, a ne samo za naš novčanik, i mnogo je teže ne kupiti suštinski nepotrebne stvari.

Generaciji Z je dosta potrošnje

Zanimljivo je da je generacija Z ta koja je na čelu trenda #deinfluence. Prema MarketScale-u, industrija uticajnog marketinga sada vredi više od 16 milijardi dolara. Prema podacima GVI, na društvenim mrežama se pokreće 43 odsto više pretraga određenih proizvoda u odnosu na 2015.

Sa jedne strane, očigledno je da na generaciju Z mnogo manje utiču plaćeni oglasi i reklame, a sa druge strane stoji činjenica da je generacija Z mnogo ekološki svesnija, znaju da klimatske promene zaista utiču na njih i da se situacija pogoršava mnogo brže nego što su naučnici prvo predvideli.

Prema izveštaju UN o klimatskim promenama iz 2021. godine, čovečanstvo je već na nivou crvene uzbune. To znači da ako se ne promenimo radikalno i brzo, doći ćemo do tačke bez povratka.

Zašto su agensi za deinfluencu važni?

Svi moramo da kupujemo manje ako želimo da naša planeta opstane i ima budućnost. Nivo potrošnje u zapadnom svetu nije održiv. To je činjenica. Kao i to da smo već nemerljivim i neumerenim kupovinama naneli ozbiljnu štetu Zemlji.

Ako posmatramo samo šumske požare i poplave, svi oni se mogu povezati sa našom potrošnjom. Velike kompanije stavljaju kratkoročni profit ispred naše planete, greenwashing se zasniva na dobroj veri da ne moramo da se osećamo krivim kada kupujemo ovako nešto, pošto smo kupili zeleni proizvod.

Deinfluenceri postavljaju važna pitanja

A ona nisu jednostavna. Koliko zaista košta proizvodna cena stvari koja nam se preko mreža prodaje za basnoslovne svote? U kakvim uslovima moraju da rade oni koji proizvode ovu odeću od neodrživih materijala? A koliko robe završi na deponijama?

Dugoročno gledano, manja kupovina ne samo da štedi resurse, već smanjuje i novi otpada, a na kraju i nepotrebnu emisiju ugljen-dioksida.

Kako da znamo šta  nam zaista treba i na šta vredi da potrošimo novac? Pa, recimo zapitajte se da li ćete to koristiti i za 30 godina

Još jedan važan aspekt, koji deinfluenseri takođe ističu: moramo da razmislimo o tome šta nam je zaista potrebno. Da li vam je zaista potrebna nova haljina za venčanje vašeg prijatelja? Ili možemo iznajmiti haljinu ili pozajmiti od nekoga? Da li vam je potreban novi noćni stočić ili možete da pretvorite stari u novi uz malo kreativnosti i konzerve boje?

Održiviji život ne mora da bude naporan. U stvari, možemo čak i uživati. Lov na buvljaku, antikvarnici. Radost pronalaska starog blaga. Ako ovome dodate neuporedivo osećanje da naša odluka ima pozitivan uticaj na živote drugih ljudi i naše planete, apsolutno je vredno toga. Deinfluenseri su samo podsetnik na vrednost razmišljanja pre kupovine.

Izvor vesti: marieclaire.hu

Izvor slike: Tera Vestor/GettyImagesPlus via GettyImages

Nastavite da čitate