Kako naučiti reći „ne“ na poslu i kako kolege koje to ne rade ugrožavaju kolektiv?
Naučite da zaštitite sebe...
19. jun 2024.
| Snežana VranićDa li ikada osećate kao da je sve protiv vas na vašem radnom mestu iako dajete svoj maksimum? Da li ste čuli za termin „tiho otpuštanje“?
Svakog dana nastaju novi termini koje označavaju razne prakse sa kojima se susrećemo na poslu ili u drugim okolnostima. Međutim, tiho otpuštanje je novi izraz za ono što se sve češće dešava. Naime, ovo je način da vas poslodavac natera da sami date otkaz.
Ovaj metod se sastoji od guranja radnika da da otkaz, a da ga niko zaista ne otpusti. Loša radna atmosfera ili preveliki uticaj posla na mentalno zdravlje mogu biti samo jedan od pokazatelja da vas poslodavac u stvari, više ne želi ovde. Toksično menadžersko ponašanje bi trebalo da vas natera da date ostavku.
U pitanju je fenomen blizak moralnom uznemiravanju koji se događa u mnogim kompanijama. U SAD je već 77% radnika bilo svedok tihog otpuštanja, ačaka 58% tvrdi da je pretrpelo posledice. Na ovo nam ukazuje studija sajta za traženje posla Monster koja je objavljena početkom 2024. godine u Francuskoj.
Kada je tiho otpuštanje u pitanju, cela ideja jeste da ostetite pritisak da vas natera da date otkaz. Zbog toga će povoljni uslovi posla biti smanjeni, ali vi i dalje nećete gubiti posao. Poslodavci se koriste odsustvo, preraspodele ili marginalizaciju radnika kako bi ih naterali da sami odustanu.
„Princip je takav da kompanije radije zadržavaju zaposlene u svom osoblji, da bi izbegla troškove otpuštanja. Praksa je takva da radnike raspoređuje na druge manje udobne pozicije“, objašnjava advokat za socijalno pravo Tifan Vibert (Tiphaine Vibert).
Posledice ovakvog ponašanja poslodavaca mogu biti štetene po psihu i naravno po produktivnost zaposlenih. Prema studiji, 80% žrtava ove prakse ima manje poverenja i lojalnosti prema svoj sledećem poslodavcu, 65% kaže da doprinosi toksičnom radnom okruženju, a 58% se oseća manje motivisanim da obavlja svoje zadatke.
Prvo, važno je da se osvrnete na svoj ugovor u radu i ispratite da li je poslodavac ispoštovao navedeno. Dobro se raspitajte kod advokata i razmislite o sudskom raskidanju ugovora. Ovde se radi o prepoznavanju da zaposlena osoba ne može da postupi drugačije da zaštiti svoja prava i svoje zdravlje, nego da napusti firmu.
„Teško je znati dokle je poslodavac spreman da ide kada želi da natera zaposlenog da ode. Da bi se to sprečilo, potrebno je u ugovoru o radu razlikovati ugovorne elemente, kao što su funkcije, naknada i trajanje. To su stvari koje poslodavac ne može modifikovati, a to su elementi koji se vezuju za uslove rada koje niko ne može da ospori.“
Naravno, pre ovako radikalnog poteza ipak bi bilo najbolje da prvo porazgovarate sa svojim poslodavcem. Najbolje bi bilo da se dijalog odigrava preko mejlova za slučaj budućeg sudskog spora. Ako poslodavac nastavlja sa svojim ponašanjem, obratite se advokatu.
Snežana Vranić je autorka koja vrlo rado istražuje teme zdravlja i gastronomije, što je prešlo i u njen profesionalni angažman. Međutim, njeno polje interesovanja obuhvataju i teme povezane sa astrologijom, kao i razumevanjem međuljudskih odnosa. Snežana je aktivan autor i na portalu lepotaizdravlje.rs.
Izvor slike: Drazen Zigic/GettyImagesPlus
Naučite da zaštitite sebe...
Veoma su jednostavni...
Ovo nije svakako nije prijatno, ali je najbolje rešenje...
Drugi to neće dugo podnositi..
Nekad davanje otkaza može biti sprečeno..
Ovi saveti su zlata vredni..