Kako da dobijete povišicu? Žene znatno manje traže posvećanje plate, a evo kako to promeniti, prema ekspertima!
16. februar 2023.
| Aleksandra DudvarskiBilo da dugo radite u nekoj firmi ili ste tek promenili posao, traženje povećanja i pregovaranje o platama je uvek delikatna stvar, ali je i manir koji se može naučiti. Pored toga, žene mnogo manje traže povišicu od muškaraca. U našem članku, međunarodni stručnjaci nam govore o najvećim greškama koje možemo da napravimo i zašto vredi razgovarati na ovu temu, čak i ako na kraju dobijemo negativan odgovor.
Kako da dobijete povišicu?
Statistike pokazuju da žene znatno manje traže povišicu. Tokom višedecenijskog rada to može rezultirati većim razlikama u prihodima iz godine u godinu između muškaraca i žena. Prema američkom korporativnoj regruterki Vicki Salemi (Viki Salemi), u devet od deset slučajeva, žene ne pregovaraju o svojoj plati, već klimaju glavom na preporučeni iznos. S druge strane, za muškarce je ovaj broj upravo suprotan- devet puta od deset dogovaraju platu kada se prijavljuju za posao. Iako je pristup svake žene drugačiji, Salemi kaže da postoji nekoliko ponavljajućih razloga zašto žene imaju tendenciju da se odvrate od traženja povišice. „Srećna sam što uopšte imam posao“, „Ne želim da zvučim pohlepno“, „Mislim da nemaju novca za povišicu, pa zašto se mučiti?“ – lista sličnih samosabotirajućih rečenica tipičnih za žene je beskrajna. Još jedna velika grupa razloga za razgovor o povišici je to što se mnoge žene osećaju neprijatno da pričaju na ovu temu. Dobra vest je da se ovaj način razmišljanja može prevazići. Bez obzira na to da li smo na trenutnoj poziciji već nekoliko godina ili smo tek došli u novo preduzeće i želeli bismo da to dovede do finansijskog napretka, dobro je da naučimo da se zalažemo za sebe i pravilno ocenjujemo posao koji obavljamo. Prema Vicki, izgradnja samopouzdanja je od suštinskog značaja za finansijski napredak:
Jedna je stvar dobiti povišicu ili ne, ali tražiti to znači da cenimo sebe i svoj rad.
Kako da dobijete povišicu- Podržimo naše
argumente!
Bez dokumentacije i preciznih izjava, naš šef može smatrati da nema razloga da vam da traženi dodatni novac. Vredi se zalagati za povećanje plata na isti način kao što smo, na primer, morali da podržimo ono što smo imali da kažemo na fakultetskom ispitu. Nemojte samo da govorite stvari poput „Mislim da bi trebalo da mi plate više“, već pokažite zašto tako mislite! Pre velikog razgovora napravite prezentaciju, pokažite brojeve, prikupite priznanja od kolega, kupaca, dobavljača itd. Ovde je pregled projekata na kojima smo radili u prošlosti, metoda pristupa i jedinstvenih karakteristika, što vam sve ide u prilog. Naravno, prezentacija ne mora da bude animirana PowerPoint prezentacija, kao u školi, ali vizuelna prezentacija uvek pomaže da situacija bude transparentnija. Ako bar pitamo da li bismo mogli da dobijemo povećanje plata, nećemo ostati sa mučnim „šta bi bilo kad bi bilo“ pitanjem. Nemojte se izvinjavati kada nešto tražite Prema rečima izvršnog direktora Marcka Cenedelle (Marka Cenedele), žene (i muškarci takođe) se često izvinjavaju dok traže povišicu . „Nemojte se izvinjavati ili objašnjavati da razumete ako ne mogu da vam daju više novca. Nemojte reći da se osećate loše što morate to da tražite. Zapošljavanje je poslovna transakcija: vi dajete vrednost i oni to plaćaju“, kaže on.
Kako da dobijete povišicu– Koliko novca treba da
tražimo?
Srećom, ne moramo da pitamo naše zaposlene o njihovim platama da bismo znali koliko je povećanje plata vredno tražiti. Ako imate prijatelja ili mentora od poverenja u industriji, dobra je ideja da ih pitate o platama, ali na sreću postoje veb stranice na kojima možete odrediti svoju tržišnu vrednost. Uvek imajte pisani zapis o vašem zahtevu za povišicu Ako ne postoji pisani zapis o razgovoru, kao da se nikada nije dogodio. Ono što se izgovori usmeno ulazi na jedno uvo, a izlazi na drugo. Ukoliko poslodavac pozitivno odgovori na našu želju za više novca, mi ćemo to u najkraćem mogućem roku staviti u pisanoj formi – e-mailom ili službenim pismom. „Zapišimo pismeno šta nam je ostalo tokom usmenog razgovora i zamolimo našeg šefa pismenim putem da nam na razgovor o povišici odgovori u pismenoj formi i tako potvrdi ono što je rečeno. Da li izgleda preterano? Nikada ne znamo šta će biti sledećeg dana. Ako šef bude otpušten ili iznenada primoran da ode na bolovanje i smenjen, naš slučaj neće biti isti. Ni tajming nije bitan Prema rečima konsultanta za upravljanje karijerom iz Masačusetsa Garyja Bergmanna (Garija Bergmana), bivšeg člana fakulteta i višeg savetnika na Questrom poslovnoj školi Bostonskog univerziteta, sve zavisi od trenutka podnošenja zahteva za povišicu. Da li je nedavno bilo novih zadataka koji su značili dodatno opterećenje na poslu? Da li smo uspešno završili veći projekat? Tada će, na primer, nakon sumarnog sastanka, biti odlična prilika da zatražite povećanje plate. Još jedna zgodna taktika je da sednete sa svojim šefom nekoliko meseci pre godišnjeg sastanka, kada menadžment još uvek radi na budžetu za sledeću godinu. Do godišnjeg sastanka verovatno smo zakasnili da tražimo povećanje plata. A ako ne uspemo da dobijemo povišicu? Ovo je takođe uključeno, ali je uvek bolje pokušati nego ne raditi ništa. Prema mišljenju stručnjaka, nakon negativnog odgovora, vredi govoriti o drugim pogodnostima koje donekle mogu nadoknaditi nedostatak novca: na primer, dodatna nedelja odmora, povećan udeo ili beneficije za kafeteriju, rad od kuće… Ako poslodavac odbije zahtev za povišicu, nemojte samo reći „u redu“ i duriti se nazad do svog stola. Prema Bergmannu, traženje povratnih informacija ostavlja dobar utisak i može pomoći našem razvoju. Na primer: „Da li biste mi pomogli da razumem zašto povećanje plata nije moguće? Radio sam prekovremeno i preuzimao zadatke van okvira mog posla.“ Poenta je da zaista istaknemo zašto zaslužujemo povišicu i da im učinimo da osete da smo zaista zainteresovani za stranu kompanije i kako bismo mogli da poboljšamo svoju poziciju. Ovako gazdi zasadimo bubu u uši da bi, i ako ne sada, sigurno pomislili na nas kada sledećom prilikom odobravaju povišicu.
Aleksandra Dudvarski, s bogatim iskustvom koje obuhvata više decenija rada u novinarstvu, istaknula se kao ključna figura u Color Media International kompaniji. Kroz svoju impresivnu karijeru, Aleksandra je doprinosila širokom spektru publikacija, uključujući prestižne titule kao što su Marie Claire, Bravo, i Lepota&Zdravlje, pokazujući izuzetnu svestranost i stručnost u različitim žanrovima i temama. Kao urednik Marie Claire, ona je uspela da ovom magazinu udahne jedinstveni glas i perspektivu, čime je privukla široku čitateljsku publiku zainteresovanu za modu, kulturu i društvene teme.
Izvor vesti: marieclaire.hu
Izvor slike: seb_ra/iStock/Getty Images Plus via Getty Images