Žensko samopouzdanje i mitovi antiejdžinga: Da li smo spremne da prigrlimo godine?
02. mart 2023.
| Hana DunđerovMitovi o starenju i anteage kultura nemilosrdno uništavaju samopouzdanje žena iz dana u dan. Svi ovo znamo. Pa, zašto onda društvo nije spremno da se ovih mitova odrekne?
Danas se anti-ageing često doživljava sa negativnim prizvukom, a društvo sve češće poručuje ženama da prigrle svoje sede kose i bore; da zrelo doba treba slaviti i njime se razmetati. Ako gledamo bez ikakvog udubljivanja, čini se da smo poslednjih godina prešli ogroman put ka samoprihvatanju žena. Ali…
Slike Madonne na dodeli Gremija koje su se nedavno proširile društvenim medijima i štampom, govore drugačiju priču. Madonna je odmah opisana kao neprepoznatljiva, a zgražavanje nad njenim novim licem nije prestajalo. upoređivali su je sa vampirom, mumijom, ismevali… Situacija koja je u prvi plan izbacila naš narativ o starenju, naš istinski doživljaj žene starije od 25.
Kada je Dove-ova kampanja „Prava lepota“ pokrenuta 2004. godine, pokrenula je široku raspravu o nedostižnim standardima nametnutim ženama i pokazala se kao prvi pravi odmak medija od premise da žene moraju biti mršave, bele i mlade da bi ih smatrali lepim. Ipak, industrija lepote, ista ta koja je u reklamama pokrenula etičnost pitanja antiageinga, nastavila je da proizvodi gomile produkata koji su obećavali vraćanje sata unazad i podmlađen izgled.
Očigledno je da negde postoji kvaka. Žene su trošile sve više proizvoda i, neminovno, ipak starile. A onda trčale za novim eliksirom mladosti kojim im je industrija lepote garantovala čuda. Čini se da je recept odlično razrađen: društvo nam je sa svih strana poručivalo čega sve na svom telu koje stari treba da se stidimo, a onda su nam prodavali nazovi čarobna sredstva koja je trebalo da spreče starenje. U jednom trenutku, mejnstrim kultura je počela da priznaje da je industrija protiv starenja antiageing – toksična. Allure je bio prvi magazin za lepotu koji je, 2017. godine, rešio da izbaci termin antiageing iz upotrebe.
Činilo se da ovo otvara novo poglavlje. Logično je pomisliti da, ako odbacimo termin antiageing, treba da odbacimo i sve one negativne premise koje povezujemo sa starenjem žena.
Era za starenje
Nema sumnje da industrija lepote radi na tome da starenje bude manje tabu. Većina masovnih kozmetičkih brendova u potpunosti je ukinula oznaku antiage, potvrđujući da ova kovanica nosi u sebi poruku da je starenje loše, nešto što treba popravljati i čemu se treba odupreti.
Još korak dalje, brendovi su sada zauzeli pro – starenje stav. Na primer, L’Oreal Paris je nedavno pokrenuo svoju prvu kampanju koja uključuje isključivo influencere i modele starije od 45 godina kako bi promovisala svoj Age Perfect Golden Age Rosi-Oil serum na društvenim mrežama.
A L’Oreal Paris nije jedini brend koji u svojoj kampanji predstavlja starije žene. U stvari, brend šminke Charlotte Tilbury već neko vreme bira modele starije od 40. Možda najznačajniji gigant lepote Coti, firma pod čijim okriljem su Max Factor, Rimmel i Kilie, upravo je pokrenuo svoju kampanju #UndefineBeauty. Brend je pozvao izdavače da iz rečnika izbace rečenicu: „Bila je lepa u mladosti“. Naime, ovom rečenicom često se objašnjava pojam lepote, a ona direktno poručuje da žena nije više lepa kada prestane da bude mlada.
Na izgled, krenuli smo ka oslobođenju od ejdžizma. I opet ali…
Patrijarhalni doživljaj lepote i žensko samopouzdanje
Nažalost, međutim, era protiv starenja, koliko god da je najavljena u reklamama, ima i dalje ozbiljne prepreke pred sobom.
„Celoga života slušam kako je starenje nešto loše i okružena sam primerima lepotica koje čine sve da se znaci starenja ne primete. Ja zaista želim da izgledam mlađe, to mi je potrebno da bih se osećala dobro i zato koristim botoks. Sada, odjednom od mene se očekuje da obacim sve ovo i da prigrlim svoje godine. Jedino što su postigli jeste da se stidim što idem na botoks i da o tome ne govorim“ – priča jedna 64-ogodišnjakinja.
I zaista, sve žene sa kojima smo razgovarali osećaju isto: patrijarhalni sistem na kojem je izgrađena industrija lepote sada govori ženama da stare graciozno – ali samo ako izgledaju dobro dok to rade. I sve to bez upotrebe proizvoda protiv starenja ili podvrgavanja kozmetičkim procedurama.
Protiv starenja ili za starenje, pitanje je sad
Nedavni događaji čiji je centar bila Madonna i njeno novo lice, dokazuju da se mentalitet protiv starenja ne može jednostavno izbrisati preko noći, iako se od žena očekuje da se upravo tako ponašaju.
Iako nema sumnje da su kozmetički brendovi u dobroj nameri uklonili termin protiv starenja iz svojih proizvoda, ono što nam ostaje je ogroman broj žena koje jednostavno više ne znaju šta žele ili šta treba da žele. Usmerene su ka dilemi: antiageing ili proageing. Sredine, jednostavno nema.
Šta bi bilo idealno? Da se starenje uopšte ne pominje tokom razgovora o kozmetičkim proizvodima i da biramo kozmetiku na osnovu problema koje primećujemo i koje želimo da rešimo.
Šta se može učiniti u velikoj šemi stvari? Možemo se samo nadati da će tradicionalni, patrijarhalni standardi lepote nastaviti da blede tokom vremena, da će brendovi lepote promovišu mentalitet koji podržava starenje, dok odgovorno obrazuje žene o proizvodima koje kupuju.
Izvor vesti: marieclaire.co.uk
Izvor slike: jacoblund/gettyimagesplus