Žene u svetu video-igara: Sajber uznemiravanje je i više nego prisutno!
07. februar 2023.
| Aleksandra Dudvarski„Osećam se mnogo opuštenije kada ne znaju da sam žena. Nemam pritisak, drugačiji tretman, neprijatne primedbe“
Alicia (Alisija), 24, je ipak iskusan igrač, ona igra od svoje 7. godine, navigirala je svetovima kultne igre za izgradnju i preživljavanje Minecrafta sa prijateljima u 6. razredu i razvija se već deset godina. Sada učestvuje u igri League of Legende ( LoL ). Ova ultra popularna takmičarska esport igra u kojoj se dva tima bore kao heroji sa sopstvenim karakteristikama i oružjem, okupila je milione pratilaca.
Za nju ovaj „trenutak opuštanja“ zaista može biti samo kada igra inkognito. Štaviše, Valorant, pucačinu iz prvog lica (FPS) koji je razvio Riot Games, Alicia odbija da isproba iz straha od uznemiravanja: „Mentalni sklop momaka tamo je beznadadežan. Oni su u fazonu ‘vrati se u kuhinju gde ti je mesto’ i ‘ žena ne bi trebalo da igra video igrice’“, kaže Alicia.
Mlada žena evocira lunarnu priču Gegruija, talentovane južnokorejske igračice koji je blistao u borbenoj igri Overwatch pre nego što su ga igrači povređeni u svom egu optužili za varanje. Da bi ih ućutkala, bila je primorana da se snimi dok je igrala kako bi dokazala svoje veštine.
Ženje u svetu video- igara- Uklopite se sa masom da biste se spokojno zabavili
Istraživanje koje su sproveli Reach3 Insights i Lenovo iz 2021. godine o 900 ženskih igračica u Sjedinjenim Državama, Nemačkoj i Kini otkrilo je da „skoro 6 od 10 (59%) ženskih gejmera skriva svoj pol kada igraju onlajn igrice”.
Alicia još uvek uočava početke ohrabrujućeg pokreta u industriji: „Da ima više pobuna, osuda na stvari koje bismo ranije propustili. O sajber maltretiranju, nekoliko velikih strimera sa Twitch platforme uživo, uključujući Maghla (Magla) i Baghera Jones (Bagira Džouns),osuđuju talase seksizma koje su neprestano trpele godinama. Krajem 2022, Ultia (Ultija) je podnela žalbu protiv svojih uznemiravača.
Za Jessicu Benonie (Džesiku Benoni), doktorku sociologije sa Univerziteta u Tuluzu i autorku teze Biti i (ponovno) postati igrač video-igara – putanje, suđenja i rodne tenzije u oblasti video-igara , nažalost, za žene su „esencijalni“ da biste uživali u mirnom vremenu igre .„Igranje bez mikrofona, korišćenje muškog avatara i pažnja da ne feminizujete poruke tokom pisanja su strategije koje su igračice postavile da bi se zaštitile od uznemiravanja na mreži“, navodi ona.
Često se koristi i drugo rešenje: igranje „sa ljudima od poverenja“, odnosno sa prijateljima, u zajednici, u svetu gde se svi poznaju, prihvataju i poštuju. To je ono što Aiden (Ejden) radi. Sa 25 godina bira da se igra uglavnom sa svojim krugom prijatelja: „To je mnogo oslobađajuće. Jedva da igram sama onlajn. Jer kada čuju moj [ženski] glas, drugi muški igrači eksplodiraju. Vređaju me kada pokušavam da govorim. ..“
Igranje sa sigurnom zajednicom joj na taj način omogućava da napreduje, objašnjava: „Ja sam dugo samoponižavala svoje veštine kao igračice. Autocenzura me je sprečila da napredujem kako je trebalo.“ Danas Aiden pretpostavlja da „sebe shvata ozbiljno“, da bude dobra i da želi da pobedi. Pridruživanje udruženju Afrogameuse , koje više od dve godine radi na većoj raznolikosti u svetu video- igara, takođe joj je pomoglo.
Žene u svetu video- igara- Šta učiniti u slučaju
sajber maltretiranja?
Virtuelni svet je samo kontinuitet društvenih realnosti. Tako su žene, ili bilo ko koga neprijateljski raspoloženi igrači percipiraju kao žene, žrtve mansplaining, seksističkih uvreda, flertovanja, devalvacije ili preispitivanja njihovih sposobnosti… I na kraju ubeđuju sebe da su beskorisne i nesposobne. Štaviše, često se označavaju kao odgovorne za grupne poraze.
Činjenica da moraju da se kriju ili da budu stalno na oprezu, da znaju da li treba da se otkriju ili ne, ometa ih u napredovanju kao igračima. Međutim, skoro jedan od dva igrača video-igrica je… igračica. Ipak, tokom turnira i takmičenja, žene predstavljaju samo 6% profesionalnih igrača.
Estelče (Estel) (39) je počela da krije da je žena od prvih koraka na onlajn igrici Dofus. „Jedan momak je bio početnik, a ja nisam, ali je ipak osećao da mora da mi objasni šta treba da radim. Neki ljudi su mi davali poklone u igri samo zato što sam cura“, priseća se ona. Na World of Warcraft ( WoW ), džinovskoj MMORPG (onlajn igra za više igrača čiji univerzum nastavlja da se razvija čak i kada je igrač van mreže) iz Blizzard studija, igračica je uzeo muški avatar na neko vreme „da bi imala mir“, ona priznaje.
Ako si jak, napadnut je njihov ego, ako si loša, to je zato što si devojka.
Tek pridruživši se pouzdanom esnafu, mlada žena je konačno mogla da kaže ko je ona. Da se spokojno zabavila na igri Role Play Grand Theft Auto, onlajn server gde igrači oličavaju više ili manje realistične likove i komuniciraju glasom dok igraju ulogu, Estelle je neko vreme koristila glasovni filter. Ali bio je neispravan. Dakle, igračica je pokušala da modifikuje svoj glas „prirodno“: „Tamo su me momci pitali: ‘Jesi li ti trans?’ Tako da sam pisala da nisam, da mi je loš zvuk i slično.“
Wendy (Vendi( se dugo pretvarala da je „dete od 8-10 godina“, a čuvala je bratov nalog i avatar. Sa 27 godina igra 2-3 sata dnevno i uživa u pucanju igrica Call of Duty ili Halo: Reach , u kojima, čak i sa ženskim likom, nastavlja da se pretvara da nije žena: „Jedva da govorim“. Kada ih pobedi, reakcija igrača oscilira između teškog flertovanja i ozbiljnih pretnji poput „velika ku*ko, jeba*u te“.
Ona se iznervira: “ Ako si jaka, napadnut im je ego, ako si loša, to je zato što si devojka. Samo želim da igram, ja sam takmičarka, kao mnogi, igram na pobedu. Ali iskreno, ostavite nas na miru.“
Potraga za priznanjem
Sada neki govore u ime svih ostalih. Gledajući unazad, Estelle primećuje: „Ranije je bilo manje devojaka. Smatrale smo da smo manje jake od njih… Došlo je do evolucije od #MeToo pokreta .“
Da bi podržale žene koje bi želele da počnu da igraju igre, i omogućile im da napreduju u miru, udruženja kao što su Žene u igrama i Afrogameuse zauzimaju važno virtuelno polje. Po prvi put, studio Riot Games najavio je u novembru 2022. pokretanje Evropskog turnira Lige legendi rezervisanog za žene, kako bi mogle da se „podignu i steknu samopouzdanje nakon toga i u mešovitim takmičenjima“.
O ovoj kulturi treba voditi računa, posebno u feminističkoj borbi.
Da se žene i marginalizovani ljudi konačno osećaju legitimno u industriji video-igara, takođe je cilj Lole Servantie (Lola Servanti), alias Evileie (Evilej), koja priznaje da je zavisnica od mobilnih video- igrica. Ona ima samo 17 godina i već ima solidno iskustvo u svetu igara. Posvećena ovim pitanjima tri godine, mlada žena je ulagala u dva udruženja gejmera.
Kao i svi ostali, doživljavala je uvrede, omalovažavanja ili primedbe. „U Francuskoj je prošlo jedva 10 godina otkako smo shvatili da video-igrice mogu biti više od hobija. Ostajemo pomalo ‘zatvoreni’ sa ovom kulturom, kada je treba uzeti u obzir, posebno u feminističkoj borbi“, rekla je ona. Ali marketing igara ne pomaže, jer je namenjen samo muškarcima za akcione ili ratne teme. A grači nisu svesni da na svojoj strani imaju veliki broj igračica.
Polje video-igara je stoga jedno od mnogih u kojima bi bilo dobro popularizovati rodnu binarnost. „Takođe moramo da dekonstruišemo klišee i ovde“, uverava Evileie, jer je igračici koja želi da učestvuje u borbenim igrama teže može da se opusti. Industrija je samo odraz društva.“ Da bi se ovo promenilo, ona savetuje ženama da se približe udruženjima ili strukturama koje su sposobne da ih podrže u njihovim željama i ambicijama kao igračice. Da bolje vrate muškarcima mesto koje im pripada. Dakle, Evileie insistira: „Ako je igranje vaša stvar, imate pravo da to živite“.
Aleksandra Dudvarski, s bogatim iskustvom koje obuhvata više decenija rada u novinarstvu, istaknula se kao ključna figura u Color Media International kompaniji. Kroz svoju impresivnu karijeru, Aleksandra je doprinosila širokom spektru publikacija, uključujući prestižne titule kao što su Marie Claire, Bravo, i Lepota&Zdravlje, pokazujući izuzetnu svestranost i stručnost u različitim žanrovima i temama. Kao urednik Marie Claire, ona je uspela da ovom magazinu udahne jedinstveni glas i perspektivu, čime je privukla široku čitateljsku publiku zainteresovanu za modu, kulturu i društvene teme.
Izvor vesti: maireclaire.fr
Izvor slike: gorodenkoff/iStock/Getty Images Plus via Getty Images