1. Home
  2. /
  3. Top priče
  4. /
  5. Brza moda – nekada...

Brza moda – nekada nam kupovina izgleda kao terapija, ali ove navike se treba osloboditi

20. januar 2023.

| Jovana Jevtić
Brza moda je pristup u proizvodnji odeće prilikom kog mnogi brendovi kopiraju komade brendova visoke mode, a zatim ih brzo proizvode uglavnom od materijala lošeg kvaliteta. Ovakvi komadi su potrošačima brzo dostupni, a pritom su i jeftini.

Šta je brza moda i zašto padamo na nju?

Brza moda je pristup u proizvodnji odeće prilikom kog mnogi brendovi kopiraju komade brendova visoke mode, a zatim ih brzo proizvode uglavnom od materijala lošeg kvaliteta. Ovakvi komadi su potrošačima brzo dostupni, a pritom su i jeftini.  Zbog ovakvog pristupa u modi, sve je više osoba koje se doslovno leče kupovinom, svakodnevno kupuju stvari i zatrpavaju svoje garderobere mnoštvom krpica koje će iskoristiti svega nekoliko puta. Uz to, ta garderoba je lošeg kvaliteta, te ukoliko je često nošena, ne može potrajati dugo.

brza moda

Ako se zapitamo šta je moda sa psihološke tačke gledišta – moda se zasniva na poređenju i ispunjavanju očekivanja. Mozak odeću posmatra kao sredstvo da se uklopi, da postane nešto. Psiholog Chris Cheers (Kris Čirs) navodi da je uočavanje i prepoznavanje problema prvi korak ka promeni. U ovom neprekidnom krugu brze mode, ljudi počnu da veruju da ako ne kupe određenu stvar, na primer haljinu za žurku, neće moći ni da odu na tu žurku. Ili ukoliko ne kupujemo, ljudi nas neće smatrati kul osobama. To su samo neki od razloga zašto smo slabi na odeću brze mode. Kao što je već napomenuto, prvi korak ka rešavanju ovog problema jeste prepoznavanje istog. Ovaj obrazac ponašanja bi trebalo razbiti. Korisna vežba je da kada uhvatimo sebe da verujemo da ćemo u novoj odeći biti privlačniji i popularniji, razmislimo da li je to zaista istina. Da li će naš život imati više smisla ukoliko ispratimo svaki novi trend?

Nekada nam kupovina izgleda kao terapija, ali ove navike se treba osloboditi. Nekada nam je potrebna prava terapija. Postoje osobe koje su uspele u tome da svoj život očiste od obilazaka radnji i sajtova brze mode. Ili su ih barem smanjile. Kako su to uspeli?

Ispred nas je razgovor sa tri osobe koje su prošle kroz najmračnije kutke brze mode. Oni nam govore o tome kako su prestali da kupuju, a počeli da koriste Pinterest umesto prodavnica ovih pristupačnih brendova.

Pravilo „tri“ kao pomoć da prestanemo da kupujemo komade brze mode

Ovo pravilo pomoglo je spisateljici Lauren Bravo (Loren Bravo). Kako ga sprovesti u delo? Jednostavno je! Pre nego što ćete kupiti novu stvar morate da navedete tri stvari iz svog ormara sa kojima biste novu stvar mogli kombinovati, a pored toga morate navesti i tri prilike (mesta ili događaja) na koje biste je mogli nositi. Brendovi brze mode stvaraju prividan osećaj radosti i zadovoljstva prikom kupovine. Međutim, sreća se ne krije u komadima ovih brendova. Brza moda je jeftina i lako se dobija. Osim toga, svakodnevno nam se plasira kul odeća, ukombinovana tako da želimo da je imamo na društvenim mrežama putem sponzorisanih sadržaja. Teško je razbiti navike u vezi sa brzom modom, čak i za savesne potrošače.


 

View this post on Instagram

 

A post shared by laurenbravo (@laurenbravo)

Lauren Bravo je 2019. godine pokrenula izazov zvani „tri“. Ona je odlučila da ne kupuje nove stvari. Pored ove promene, odlučila se i za to da kada joj je nešto zaita potrebno, to pronađe u prodavnici polovne robe. Poslednjeg dana 2018. godine kupila je pet novih odevnih komada na onlajn prodavnici brze mode. Od toga četiri komada je vratila nazad.  U jednom trenutku Lauren je shvatila da joj to što nema odeću predstavlja pravo zadovoljstvo i to spoznanje joj je pomogloi da prevaziđe svoje loše potrošačke navike. Sada, ona ne kupuje ništa novo bez razmišljanja već duži period. Preporučuje da se raspitate da li je brend od koga želite kupiti odeću etičan. Bitno je kupovati odeću od onih brendova za koje se zna da radnici nisu eksploatisani. Kada kupujete novu stvar ostavite sebi vreme da razmislite da li vam je zaista potrebna. To čekanje je od pomoći jer vam pomaže da vidite da li vam se komad zaista uklapa sa postojećom garderobom. Tada nastupa pravilo „tri“. Kada je ono što kupujemo zaista dobro i kvalitetno, takva odeća sa sobom nosi neku priču. Na primer Lauren je jednom prilikom provela nekoliko meseci štedeći za haljinu. U takvim slučajevima osećaj je mnogo lepši od onog površnog osećaja radosti nakon kupovine u radnjama u kojim se prodaje brza moda.

Stil dolazi od različitog kombinovanja jedne stvari za različite prilike

Maggie Zhou (Megi Džou), autorka i voditeljka potkasta, uvela je nekoliko principa u svoju kupovinu. Oni joj pomažu da smanji šoping u radnjama brze mode. Prvi princip je da komad odeće mora obući bar trideset puta. Drugi – da svesno izbegava stranice brendova brze mode kada je na internetu. Ranije je pratila sve brendove i influensere, a sada je od toga odustala. Prava promena je došla kada je shvatila da pravi stil dolazi od  ponovnog nošenja i različitog kombinovanja. Neki ljudi s vremena na vreme izgledaju dobro. Međutim, za Meggie pravi stil je kada neko iznova i iznova može ponavljati jednu stvar samo sa različitim kombinovanjem za različite prilike.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Maggie Zhou (@yemagz)

Razgledanje umesto kupovine

„Poznajem sebe i znam da ne bih mogla da prestanem sa kupovinom“, kaže spisateljica Wendy Syfret (Vendi Sajfret). Volela bi da bude osoba koja to može, međutim, ta potreba je preduboko u njenom životu. Naviku kupovine posmatra kao emocionalni obrazac ponašanja. Uspela je da smanji količinu stimulusa koje dobija od brendova brze mode, međutim, ne i  da ih potpuno ukloni.

https://www.wendysyfret.com

https://www.wendysyfret.com

I ona je smislilia način na koji onlajn kupovina ostaje zabavna, a da se ne troši novac na nepotrebnu odeću. Umesto onlajn prodavnica brendova brze mode, ona pregleda Pinterest i Instagram. Tu pravi fascikle u koje čuva stvari koje joj se dopadnu. Pokazalo se da veoma brzo gubi interesovanje za pojedine komade. Kako god bilo, to u ovom slučaju nije ništa strašno jer i nakon prestanka interesovanja ostaje joj pretrpana Pinterest fascikla, a ne gomila odeće koju je naručila, a koju zapravo nikada ne nosi.

 

 

Izvor vesti: marieclaire.hu

Izvor slike: netrun78/GettyImagesPlus