1. Home
  2. /
  3. Top priče
  4. /
  5. Report
  6. /
  7. ECO
  8. /
  9. Veliki second hand brendovi:...

Veliki second hand brendovi: Zara, H&M, Shein… Briga za životnu sredinu ili marketinški trik?

14. фебруар 2023.

| Aleksandra Dudvarski
Polovno podrazumeva pristupačne cene, mogućnost dobijanja jeftinijih trendi komada, uštedu resursa, smanjenje otpada od tekstila... Ekološka i marketinška sredstva koja privlače modne brendove koji se ne libe da pokrenu sopstvenu platformu za preprodaju.

Još uvek omražen od strane mnogih, second hand je demokratizovao specijalizovane platforme kao što su Vinted i Vestiaire Collective.. I neće se tu stati: očekuje se da će se tržište polovne robe povećati za 127% do 2026. godine.

Veliki second hand brendovi

Suočeni sa ovom rastućom popularnošću, mnogi brendovi, koji nisu nužno specijalizovani za eko-odgovornu modu, iskoristili su priliku. Aigle, The Kooples, Sandro, Zalando, Petit Bateau, Amelie Pichard… Mnogi od njih su postavili sopstvenu platformu.

A brza moda se ne može nadmašiti: giganti Zara i Shein pridružili su se pokretu još  u oktobru.

Poznato da su u konkurenciji (izazov Zara vs Shein prikupio je 50 miliona pregleda na TikTok-u), dva brenda su objavila kružne inicijative u razmaku od nekoliko nedelja.

Trenutno dostupna samo u Ujedinjenom Kraljevstvu, Zara Pre-Owned nudi trostruku uslugu: platformu za digitalnu preprodaju, popravku Zara proizvoda i prikupljanje donacija- svi brendovi zajedno, koji će ići Crvenom krstu.

Kupci mogu da sprovedu ove postupke preko sajta Zara ili u prodavnici po svom izboru.

Shein Exchange je takođe zasnovan na principu „Vinted“ posvećen proizvodima brenda. U fazi je testiranja u Sjedinjenim Državama, gde je Shein najpreuzeta aplikacija u 2022. godini. Brend je uverio da neće dobiti nikakvu proviziju od prodaje svoje nove platforme, kojom u potpunosti upravljaju njegovi kupci.

Veliki second hand brendovi- Proizvodne prakse

koje ostaju upitne

Ove inicijative su podigle neke obrve, posebno za Shein. Naime, jedan britanski novinar se infiltrirao u fabrike kineskog brenda za dokumentarac na Kanalu 4. Presuda: neki zaposleni rade i do 18 sati dnevno i zarađuju tri centa po sašivenoj odeći.

Bloombergova istraga je takođe pokazala da brend koristi pamuk koji su ubrali porobljeni Ujguri.

U pogledu životne sredine, Shein je najveći ultrabrzi modni brend na svetu i nudi hiljade novih dizajna dnevno na svojim platformama . Studija čak tvrdi da je brend odgovoran za 12% emisije CO2.

Povrh svega, Greenpeace je analizirao Shainovu odeću i pronašao toksične supstance na nivoima iznad onih koje dozvoljava Evropska unija. Gotovo bismo relativizovali slučaj Zare, ali ona ostaje brend brze mode.

Prema aplikacijama za etičko ocenjivanje Good on You i Clear Fashion, brend ne objavljuje dovoljno informacija o svojim ekološkim praksama i proizvodi oko 450 miliona odevnih predmeta godišnje prema Zakonu o modi.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by SHEIN.COM (@sheinofficial)

Pripada grupi Inditex, koja je predmet tužbe za prikrivanje zločina protiv čovečnosti koju su podneli kolektivna Etika na etiketi, Udruženje Sherpa, Ujgurski institut Evrope i preživeli Ujgur.

Suočeni sa ovim optužbama, otvaranje polovnih platformi od strane dva brenda izaziva više marketinšku diverziju nego stvarnu želju da se poboljša njihov društveni ili ekološki uticaj.

Odlazak u polovnu upotrebu je klasična strategija za brendove koji žele da sebi daju ekološki odgovornu sliku. Ako su mnoge studije zaista pokazale da se ekološki uticaj odevnog predmeta u velikoj meri odigrava tokom njegove proizvodnje (što druga ruka izbegava), ove inicijative ne nadoknađuju uticaj nove odeće koju brend nastavlja da prodaje.

Pogotovo ako ne smanji svoje količine proizvodnje. Ovo smanjenje je, međutim, prioritet, kako ukazuje Aja Barber (Aja Barber), specijalista za etičku modu i autor knjige Consumed .

„Da bi postao održiv, svaki maloprodajni brend koji poznajete moraće da prihvati rast, smanji količinu proizvodnje koju već rade i pronađe legitimne načine da svoje poslovanje učini kružnim. Ali kružno poslovanje bez aktivnog rasta na planeti pod stresom i nedostatkom resurse, to je sranje“, napisala je na Instagramu.

Shein i Zara nisu prvi brendovi koji koriste kružne inicijative da poboljšaju svoj imidž. H&M je uspostavio sistem sakupljanja, gde kupci mogu da odlažu oštećenu odeću na reciklažu, i lansirao Conscious asortiman, tvrdeći da će odeća u ovoj kolekciji biti napravljena od najmanje 50% recikliranog pamuka ili poliestera.

Međutim, H&M je trenutno tužen zbog zelenog pranja, upravo u vezi sa ove dve inicijative.

Ako možemo da pozdravimo svest o održivoj modi i mogućnostima polovne robe, pitanje drastičnog smanjenja količine proizvedene odeće – što će biti veliki i neophodan korak napred – ostaje bez odgovora, zasad…

Izvor vesti: maireclaire.fr

Izvor slike: netrun78/iStock/Getty Images Plus via Getty Images

Nastavite da čitate