William Eggleston – fotograf koji od svakodnevice pravi umetnost

23. januara 2023.

| Hana Dunđerov
Američki fotograf William Eggleston obeležio je istoriju umetnosti sposobnošću da otkrije neobično u običnom

Kako transformisati obično u neobično? Ovo pitanje ste sigurno čuli do sada milion puta. A odgovor daje jedna osoba – američki fotograf William Eggleston i njegova umetnost.

Upravo u pretvaranju svakodnevice u nešto izuzetno, u umetnost, sastoji se poetika ovog fenomenalnog fotografa. On je uspeo tamo gde njegove kolege uglavnom posustaju: bez ikakve potrebe da koristi crno-beli izraz, da dodaje efekte sepije, da koristi scenografiju ili modele, on je uspeo da uhvati suštinu običnog. I to sasvim običnog: kačketa Jenkija, hrane iz frižidera, šoljice kafe na stolu…

Centar za fotografiju iz Berlina poslednje nedelje januara otvara izložbu posvećenu u potpunosti deli Williama Egglestona. Izložba Mystery of the Ordinary  trajaće do maja i pokušaće da odgovori na specifično pitanje: kako u smeću, saobraćajnom znaku ili boci kečapa otkriti ono izuzetno?

William Eggleston, Untitled, c. 1965

 

Ko je William Eggleston?

Sve na njegovim snimcima jeste poetično: senke puzavica, roza Kadilak na koji pada sunce u smiraj, plavi buketić na ulaznim vratima. Eggleston je uz Stephena Shore-a i Evelyn Hofer jedan od prvih umetnika koji su prepoznali neverovatnu moć boje i njene neverovatne moći da stvori fotografiju koja prosto izaziva svakodnevicu. Eggleston je rođen u Memfisu, američka država Tenesi (baš kao i Elvis), na samom početku Drugog svetskog rata: 1939. godine. Sasvim slučajno je postao fotograf – njegov životni put do tada je išao u sasvim drugom pravcu, bio je pijanista. Nakon što je napustio studije, počeo je samostalno da izučava knjige Henri Cartier-Bressona i Walkera Evans. Potpuno samouk, dočekao je šezdesete godine prošlog veka i konverziju iz crnobele u kolor fotografiju.

– Crnobela fotografija je prelepa, ali suviše jednostavna za moj ukus – govorio je on.

Tada je počeo da eksperimentiše sa fotografijom i bojom, da putuje širom juga Sjedinjenih država i divi se izuzetnosti običnih, svakodnevnih situacija.

Poetika fotografija Williama Egglestona

Ključna godina za umetnost Williama Egglestona bila je 1967 – kada je svoje radove u tehnikoloru pokazao Johnu Szarkowsky, kustosu fotografije u Muzeju savremene umetnosti Nju Jorka. Bila je to ljubav na prvi pogled. Od tada, ništa nije više bilo isto za Williama Egglestona.

William Eggleston, Untitled, c. 1973

 

Nagli uspeh kulminirao je 1976. godine prvom samostalnom izložbom fotografa koji radi u boji. Do tada, ovakve izložbe bile su rezervisane samo za fotografe koji rade u crnobeloj tehnici. Ipak, nijedan uspeh ne dolazi bez kritike, a jedan od njegovih najvećih kritičara bio je drugi velikan fotografije – Ansel Adams. Adams je čitav vek promeo optužujući Egglestona da je banalan i dosadan. Jednostavno, nikako nije bio u stanju da pojmi magiju umetnosti Williama Egglestona.

 

Umetnost Williama Egglestona: izložba u Berlinu

U Berlinu će biti izloženi svi važni radovi fotografa Williama Egglestona. Ne samo legendarne serije fotografija kako što je Los Alamos , nego i nikada viđeni radovi, između ostalog, fotografije iz nemačke prestonice snimane između 1981. i 1988. godine.  Eggleston je snimao ljude iz iznenađujućih uglova kada oni to ne očekuju. Rezultat je bio iznenađujuć: iako na prvi pogled izgleda kao da fotografa i nema u prostoriji, fotografije su još intimnije i izražajnije.

– Ljudi me često pitaju šta ja to fotografišem. Ali, to je tako teško pitanje! Ako baš moram da razmislim i odgovorim, možda najtačniji odgovor jeste: život danas – rekao je umetnik jednom prilikom.

Zvuči tako jednostavno, a krije u sebi čitav svet simbolike.

Izvor vesti: marieclaire.it

Izvor slike: egglestonfondation.org, Tristan Fewings/Stringer/GettyImagesEntertainment