
- Home
- /
- Hair & Beauty
- /
- CBD kozmetika ponovo dobija...
CBD kozmetika ponovo dobija na popularnosti?
04. март 2025.
| Hana Dunđerov
Pre nekoliko godina, ovaj „buzzword” sastojak bio je svuda – čak i u našim beauty rutinama – da bi nestao jednako brzo kako je i došao. Sada, vraća se, sa novim, hrabrim tvrdnjama o svojim benefitima.
Pre nekoliko godina, CBD (ne-psihoaktivni sastojak u konoplji) bio je doslovno svuda. Bilo je u leginsima, lubrikantima i posteljini, u koktelima, kombuči, pa čak i u vodi. Ali možda je najviše bio prisutan u beauty industriji. Mogli ste da operete kosu (i kosu svog psa) sa CBD-om, da se opuštate u kupki sa CBD soli, ili čak da nanesete maskaru koja sadrži ovu formulu. Svaki korak u vašoj rutini nege kože imao je neku varijantu koja uključuje ovaj popularni sastojak. Zatim, kao što je došao, CBD je iznenada nestao.
Nije to bilo zbog jednog razloga, već više njih. Godine 2018, američka „Farm Bill“ zakonodavstvo je zvanično razlikovalo industrijsku konoplju (derivate kanabisa sa koncentracijama THC-a koje ne prelaze 0,3%) od marihuane – što je značilo da CBD više nije bio klasifikovan kao kontrolisana supstanca. Za brendove koji su bili radoznali u vezi sa CBD-om, ovo je bio zelen svet. „Ovaj zakon je donio pravi veliki preokret“, kaže Adam Friedman, M.D., profesor i šef dermatologije na Medicinskom fakultetu George Washington Univerziteta. „Zbog njega su svi počeli da lansiraju kreme i losione sa CBD-om.“
Kako je pristup CBD-u postao lakši, tako su rasle i tvrdnje o njegovim benefitima. On smiruje! Štiti! Hidratira! Ovo je posebno bilo tačno u beauty industriji, koja je uvek u potrazi za sledećim „čudotvornim” sastojkom. Takođe, sve više država legalizovalo marihuanu, a Amerikanci su postajali sve opušteniji u vezi sa pušenjem trave (bar otvoreno), pa je CBD uz to dobio i prolaz.
Ali iako je zakon doneo mnogo obećanja, postojala su i brojna zbunjivanja za brendove koji su se pridružili ovom trendu. Saint Jane je 2019. godine lansirao CBD-orijentisane proizvode za negu kože, doživljavajući dve godine uspeha, a potom su se suočili sa frustracijama zbog regulatornih problema, objašnjava osnivač Casey Georgeson. Brendovi kao što je Saint Jane, ali i drugi, naišli su na blokade zbog sistema za slanje i obrada plaćanja kao što su Shopify, Klarna i PayPal, jer su, uprkos tome što je CBD postao legalan na saveznom nivou, i dalje postojale sive zone u pravilima koja se odnose na njegovu distribuciju.
Takođe, Meta je blokirao reklame na društvenim mrežama. „Ne možete voditi biznis ako ste sputani tolikim ograničenjima“, kaže Georgeson, čiji je lični Facebook nalog još uvek blokiran.
Drugi problem bio je što neki CBD proizvodi nisu ispunjavali velika obećanja, što je dovelo do umora potrošača i podizanja obrva. Ta velika, prazna obećanja bila su takođe problematična zbog pravila FTC-a o tvrdnjama vezanim za lekove, dodaje Christina Ross, direktor nauke i politike u Credo. (Credo je pionirski „clean beauty” brend koji je ranije imao mnogo CBD proizvoda; sada, pretraga na njihovom sajtu daje samo dva.) „Regulatorni izazovi su bili stvarno teški za prevazilaženje, posebno jer je tržište postalo prezasićeno i CBD više nije bio ono što je brendove izdvajalo. Vrednost CBD-a nije bila dovoljno velika da opravda sve glavobolje i dodatne troškove u proizvodnji.“
Međutim, nedavno se pojavila nova talas CBD zaljubljenika. I ovog puta donose dokaze, naime, sve više istraživanja koja podupiru tvrdnje da CBD zaista ima koristi. „[Topički CBD] može da reguliše obnavljanje kože, pigmentaciju, proizvodnju ulja, zarastanje rana, rast kose… doslovno sve što koža radi“, kaže dr. Friedman, koji je jedan od istraživača iza novog, impresivnog istraživanja objavljenog u JAAD.
Istraživanja podržavaju koristi od CBD-a
Studije su pokazale da CBD (posebno nano-enkapsulirani CBD, tj. minijaturne CBD čestice) može sprečiti oštećenja od sunca. Učesnici (njih 19, što je prema dr. Friedmanu uobičajeno za istraživanje ove vrste) nanosili su nano-CBD na kožu koja je zatim bila izložena tri puta većoj količini UV zračenja od uobičajene, tokom dve nedelje. Oni koji su koristili CBD kremu imali su manje crvenila, a 50% njih nije imalo oštećenja na DNK.
Dr. Friedman nije jedini koji veruje u efikasnost CBD-a. Teresa Song, M.D., dermatolog iz Njujorka, ukazuje na drugo istraživanje koje pokazuje potencijal CBD-a da neutrališe slobodne radikale uzrokovane UV izlaganjem.
Istraživanja takođe sugerišu da CBD može da smanji senescenciju ćelija (starenje ćelija) i poboljša zarastanje rana, što može dovesti do proizvodnje kolagena i „anti-aging“ koristi. Iako tvrdnje da CBD može da popravi oštećene ćelije sa svojim antiinflamatornim i antioksidativnim svojstvima sugerišu da, osim što vraća vreme unazad, može biti i korisno za stanje poput ekcema, kaže dr. Song.
Novi talas CBD-a
Iako je tržište bilo preplavljeno, postoji značajna količina dokaza koji podržavaju CBD kao korisnu komponentu u proizvodima za negu. Brendovi ponovo ulaze u igru, jer se tržište CBD nege kože očekuje da poraste za pet milijardi između 2023. i 2028. godine.
Dr. Friedman je lansirao Defense & Repair kremu u okviru svog novog CBD brenda CielementsMD, koja obećava smanjenje upala i jačanje kožne barijere. Drugi brendovi takođe veruju u kombinaciju CBD-a i drugih hero sastojaka: Muri Lelu CBD linija, koja je lansirana 2020. godine, i dalje uspešno funkcioniše. Osnivač Gilah Elul kaže da je korišćenje CBD-a u kombinaciji sa retinoidima ključ za dugovječnost brenda. „CBD-ove umirujuće, antiinflamatorne moći stvaraju savršen balans sa retinoidima i omogućavaju više ljudi da redovno koriste ove proizvode“, kaže Elul. Takođe, možete pronaći CBD u proizvodima brendova kao što su Saint Jane, Herbivore, True Botanicals, Melach 33, Qul i African Botanic. Ponekad se jasno ističe, a ponekad je samo pomenut, ali brendovi prepoznaju njegovu vrednost.
Na kraju, CBD je ponovo postao trend, ali sada polako, pažljivije i sa konkretnim dokazima o efikasnosti. Ovaj put, koristi se u dermatološkim kancelarijama, kod estetičara i u spa centrima, gde njegove umirujuće i antiinflamatorne osobine dolaze do punog izražaja.
Izvor vesti: MC
Izvor slike: Mizina/GettyImages