
Zašto plus size moda i dalje ignoriše žene?
07. април 2025.
| Miljana Momirović
Uprkos povremenim pokušajima inkluzije, plus size moda i dalje sistematski ignoriše žene.
Ponuda u prodavnicama mahom nestaje nakon XL veličine, dok modna pista gotovo u potpunosti isključiva kada su u pitanju veliki konfekcijski brojevi. Plus size modeli su na poslednjoj Nedelji mode spali na svega 0.3% od ukupnog broja manekenki. Ovakav disbalans između stvarnosti i prezentacije ukazuje na duboko ukorenjenu isključivost.

Hermes
Zašto plus size moda i dalje ignoriše žene?
Stručnjaci ističu da je inkluzivnost u modi do sada često bila samo privremena i performativna. Brendovi su u periodu 2018–2019. godine proširili veličine usled pritiska javnosti i bojazni od osude zbog nedostatka raznolikosti. Ipak, kako su se trendovi promenili, mnogi su se povukli.

Christian Siriano
Troškovi proizvodnje nisu opravdanje za isključenje plus size tela
Modne konsultantkinje i dizajneri ukazuju na to da se brendovi često brane troškovima proizvodnje za veće veličine, iako je ta računica površna. Kako ističe strateškinja Megan Ixim, u industriji obuće ne postoji praksa povećavanja cena u zavisnosti od broja. Dodatak materijala nije opravdanje za isključenje većine tržišta.
Jedan od ključnih problema jeste nedostatak volje da se uzmu u obzir specifičnosti većih tela. Brendovi često samo skaliraju male veličine bez prilagođavanja proporcija, što dovodi do lošeg pristajanja i nezadovoljstva potrošača. Takav pristup dodatno učvršćuje percepciju da plus-size moda nije dovoljno profitabilna – iako je stvarni problem u pogrešnoj realizaciji.
Nevidljivost plus size žena u kampanjama
Pored toga, mnoge kompanije ne ulažu u promocije plus size tela. Potrošačima se nude proizvodi,ali bez stvarnog prisustva modela koji ih nose, što umanjuje poverenje. Inkluzivnost ne može biti uspešna ako potrošači ne vide sebe u ponudi.
Zajednica plus size žena gradi sopstveni modni svet
U nedostatku odgovarajuće ponude, žene koje nose plus size veličine oslanjaju se jedna na drugu – putem društvenih mreža, second-hand kupovine i krojača. Lauren Hope Krass na svom podkastu Belly Laughs ističe važnost ove zajednice koja deli savete, izbegava brendove koji su ih izneverili i stvara prostor za samopouzdanje i izražavanje kroz modu.
Plus size moda nije nišna kategorija, već tržišna realnost
U suštini, ne radi se samo o odeći, već o osnovnom pravu na izražavanje, pripadnost i dostojanstvo. Sve žene zaslužuju da se osećaju samopouzdano i lepo u odeći koja im pristaje. Modna industrija, ako želi da ostane relevantna i profitabilna, mora prestati da ignoriše većinu svojih potrošača.

Diplomirana ekonomistkinja i stručnjakinja za digitalni marketing, novinarsko iskustvo je stekla na portalima lepotaizdravlje.rs i casadesign.rs. Strastvena zaljubljenica u skincare inovacije i minimalistički stil, prati najnovije trendove – posebno kada su u pitanju visoka moda i lepota. Slaba tačka su joj vanila parfemi i dobro rumenilo.
Izvor slike: Lauchmetrics-Spotlight
Nastavite da čitate
