1. Home
  2. /
  3. Top priče
  4. /
  5. Report
  6. /
  7. Menstrualne gaćice- Generacijski plebiscit

Menstrualne gaćice- Generacijski plebiscit

30. јануар 2023.

| Aleksandra Dudvarski
Šta je menstrualni donji veš i kakva je pozadina njihovog nastanka?

Estetske, udobne, efikasne i svakako ekološke: menstrualne gaćice se izdvajaju kao novi sveti gral menstrualnog univerzuma, u pozadini feminističkih uticaja, zdravstvenih zahteva i vanrednih situacija u okruženju.

Menstrualne gaćice- između udobnosti i efikasnosti

„Što se tiče udobnosti, smatram da zaista nije loše, na kraju više ne osećam debljinu gaćica“, rekla je Maelis (Melis), novinarka francuske Marie Claire  redakcije. „Testirala sam ih tokom jakog menstrualnog toka i otkrila sam da je na nivou: krv nije probila- donji veš ima jaku upijajuću moć“.

Kao i druge njene koleginice, Maelis je pristala da testira ovo donje rublje nove generacije , ali ovog puta model je potpisao „Rejeanne„, brend menstrualnih gaćica 100% proizveden u Francuskoj koji obećavaju upijanje bez mirisa ili curenja tokom 12 sati, uz bonus osećaj mekoće i uz lepe boje.

„Mekane su, dobro krojene, izgledaju kao klasične  gaćice, samo su malo deblje pri dnu. Prvog dana menstruacije, tokom celog dana, plašila sam se curenja i iznad svega toga da će da se oseti. Nema šta da se prijavi posle 10 sati nošenja, uopšte nema neprijatnog mirisa i nema curenja na horizontu“, raduje se Elodie (Elodi), glavna urednica sajta, koja je takođe testirala – i odobrila – i noćne menstrualne gaćice, bez nošenja sigurnosne pidžame preko.

A ova dama nije jedina zadovoljna mušterija. Kada su Alexandra (Aleksandra) i Wye (Vaj) pokrenule svoju platformu  početkom 2019. godine, uspeh je zaista bio trenutan- više od 800 gaćica je naručeno za 24 sata, ukupno 7.674.

Neosporan entuzijazam potvrđuju i Caroline (Karolina) i Claire (Kler), koje su lansirale i svoj brend sanitarnih gaćica: „Moodz“. Pre plasiranja svog proizvoda na tržište, više od 700 žena širom Francuske testiralo je donji veš ove dve dvadesetogodišnjakinje. Rezultati: samo tri negativna komentara i vraćanje robe, posebno vezana za nepravilnu upotrebu ovih gaćica koje mogu da upijaju ekvivalent od 2 do 4 tampona. „Neprijatnost? Osećam se malo vlažno na kraju dana, osećaj nije baš prijatan“, rekla je Elodie „S druge strane, do tada sam potpuno zaboravila da imam menstruaciju!“

Menstraulne gaćice koje smo svi čekali!

Kako onda objasniti ovaj blic plebiscit za proizvod koji nije postojao u Francuskoj pre deset godina? Nezadovoljstvo, čak i opšte nezadovoljstvo konvencionalnom higijenskom zaštitom koja je nedavno procenjena opasnom po zdravlje, gura i preduzetnike i potrošače da značajno promene situaciju.

„Jednostavno je. Ponuda nije zadovoljila potražnju. Proizvođači su ostali u svom svetu toliko dugo da nastavljaju da plasiraju proizvode stvorene u 19. veku: prvi higijenski ulošci su napravili Johnson & Johnson u Sjedinjenim Državama 1896. godine. I idalje je potpuno neprikladan!“, protestuje Caroline, koja je odustala od svog posla u oglašavanju da bi revolucionisala tržište koje nikada nije revolucionisano.

Šta je bila pokretačka snaga ove parižanke, volonterke u udruženjima LedbyHer i ChangeNow? Okolina. I sa dobrim razlogom, jer žene u proseku bacaju 11.000 sanitarnih zaštitnih sredstava tokom života.

Shvatili smo da nismo jedini nezadovoljni postojećom sanitarnom zaštitom.

„Žene su danas postale svesne toksičnosti tradicionalne sanitarne zaštite kako za svoje zdravlje tako i za životnu sredinu. Žele da se okrenu zdravijoj, ekološkoj rutini tokom menstrualnog perioda, a ponuda ostaje veoma loša“, komentariše ona koja, sa Moodz-om, nudi gaćice koje se peru u mašini, služe za višekratnu upotrebu tri godine i koje, kao i modeli Rejeanne, imaju Oeko-Tex sertifikat- proizvod se pravi bez boja ili materijala štetnih po zdravlje dece, žena i planete.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Réjeanne 👑 (@rejeanneunderwear)

„Shvatili smo da nismo jedine nezadovoljne postojećom sanitarnom zaštitom. Hiljade žena pisalo je na našoj stranici zašto su ove gaćice toliko čekane. Žene su umorne od curenja, od bacanja brda higijenskih zaštitnih sredstava u đubre, od fleka na pantalonama, od tampona i čašica!“,  dodaje Alexandra, bivša pravnica koja je, između rizika od sindroma toksičnog šoka koji nastaje upotrebom tampona i neprijatnosti jednokratnih i hemijskih higijenskih uložaka, želela da pronađe efikasnu, udobnu alternativu.

„Ideja iza Rejeanne je bila da se napravi donji veš kako bi svaka žena mogla da pronađe model koji joj se dopada i koji joj odgovara. Od početka smo radili na stvaranju periodične zaštite koju bi bilo zadovoljstvo nositi tokom menstruacije“, naglašava dizajnerka, koji je takođe upravo lansirala fantastičan kupaći kostim, sposoban da apsorbuje  menstrualni tok čak i tokom odmora na moru.

Menstrualne gaćice i koncept menstrualnog ciklusa

Pored brige za zdravlje i životnu sredinu, ideja ove nove generacije donjeg veša je i da pomiri žene sa njihovim menstruacijama . Prema velikoj studiji koju je sproveo brend Think , 58% žena zaista oseća sramotu kada dobiju menstruaciju.

„Danas, između kutija fluorescentnih tampona i odeljka ‘sanitarna zaštita’ ili ‘sredstva za žensku ličnu higijenu’ u zadnjem delu supermarketa, ništa se ne čini da žene požele da pričaju o svojim menstruacijama, ili bar da ih ne vide kao nešto prljavo. Zato želimo da kreiramo prelepe modele kako bi žene bile ponosne što ih nose i da imaju slobodniji glas“, izjavljuje Caroline, čije primedbe podražavaju Instagram nalozi koji su u modi, kao što je @spmtamere , sa ciljem da dekompleksiraju menstruaciju i druge periodične sindrome koji se često zanemaruju.

U novom feminističkom talasu koji više nego ikad ima za cilj da oslobodi žene kompleksa i telesnih stigmatizacija koje im je društvo predugo nametalo, menstrualne gaćice na kraju imaju za cilj da razbiju krajnji društveni tabu koji okružuje fenomen koji je ipak jedan od najprirodnijih.

Revolucija u moralu na koju nisu sve žene spremne. „Generacija naših roditelja je očigledno neposlušnija od naše. Žene vide ove gaćice kao povratak, čak i ako im objasnite proces upotrebe i prednosti gaćica. Oni su prilično zatvoreni. Mislim da je to zbog vizije pravila, zbog nečistoće koja za njih predstavljaju menstruacija“, analizira Caroline koja, kao i Alexandra, priznaje da će promena navika žena  potrajati.

Upotreba i higijena i menstrualne gaćice

Zaista, ove gaćice predstavljaju relativno noviju higijensku zaštitu, a psihološke kočnice ostaju brojne. U Rejeanne, kao i u Moodz-u, primećujemo šačicu žena,  koje ostaju „neposlušne“.

Na primer, oni koji koriste samo tampone ili uloške smatraju da je nošenje ovih gaćica po ceo dan nehigijensko“, opisuje Alexandra.

„Nekim ljudima se ne sviđa ideja da moraju da ispiraju krv i ponovo koriste periodičnu zaštitu“, ističe Caroline. Jer ko kaže gaćice za višekratnu upotrebu, nužno kaže i čišćenje! „Ništa previše otmeno. Gaćice morate isprati u hladnoj vodi i staviti ih u mašinu za pranje veša sa ostatkom odeće “, kaže Elodie, koja je testirala Rejanne osnovni model.

Problem: koju zaštitu usvojiti dok se naše gaćice peru? Ako brendovi u početku savetuju da se uz uloške koriste i menstrualne gaćice , naš „tester” preporučuje da odmah uložite u četiri para gaćica da biste imali dovoljno da menjate. „To je obavezno trošak na početku, ali onda nema više uložaka, tampona i drugih sredstava za menstruaciju!“

Ovde se pojavljuje druga prepreka masovnoj generalizaciji menstrualnih gaćica: njihova cena. Sa prosekom od 30 evra za sve brendove zajedno, to još uvek nije na dohvat ruke svakome, menstrualno siromaštvo i dalje pogađa nekoliko hiljada žena koje ponekad finansijski nisu u mogućnosti da dobiju osnovnu sanitarnu zaštitu.

Drugi problem- žene sa većim bankovnim računom jednostavno odbijaju da potroše toliku sumu za svoje menstrualne tegobe. Međutim, budući da su ove gaćice upotrebljive najmanje tri godine, ne morate biti genije u matematici da biste shvatili da dobijate na ovoj razmeni.

Zaista, prema istraživanju lista „Le Monde“ , cena konvencionalne periodične zaštite (tamponi i ulošci) iznosila bi 7,50 evra po ženi i po ciklusu. To je 90 evra tokom jedne godine, dakle 270 evra za tri godine. Međutim, obrnuto, ako kupite 4 menstrualne gaćice za 30 €, vaš budžet će odmah pasti na… 120 € tokom tri godine.

Da ne pominjemo tone otpada koje izbegavate da bacite i tako ugrozite planetu. Ko kaže da postoji išta bolje?!

Ne bacajte ga u smeće: Kako reciklirati donji veš?

Izvor vesti: maireclaire.fr

Izvor slike: Ildar Abulkhanov/iStock/Getty Images Plus via Getty Images