1. Home
  2. /
  3. Celebrity
  4. /
  5. Modni trag kraljice popa:...

Modni trag kraljice popa: Najbolji Madonnini autfiti kroz istoriju

20. мај 2023.

| Hana Dunđerov
Sarađivala je sa najboljim dizajnerima i ostavila neizbrisiv trag

Nepredvidiva kameleonka koja nas uvek iznenađuje vratila se na scenu turnejom koja bi trebalo da proslavi 40 godina njenog uspeha. Sabrali smo najbolje Madonnine autfite kojima nas je oduševila, šokirala i ispisala modnu istoriju.

Kraljica popa uskoro na novoj turneji

Sredinom januara, Madonnin Instagram feed osvanuo je prazan. Zatim se pojavio video koji aludira na njen dokumentarni film Istina ili izazov (1991). U ovom videu kraljica popa igra ovu čuvenu igru sa poznatima i obilazi sve važne tačke u svojoj karijeri dugoj četiri decenije.

Baka po tradicionalističkim merilima, buntovnica po svom izboru, 64-godišnja pevačica rođena u Mičigenu u ovom je video najavila  The Celebration Tour. Ova velika turneja počinje 15. jula u Vankuveru i nastaviće se preko SAD i Evrope, do kraja godine. Još jedan spektakl žene koja i dalje drži rekord po najvećoj zaradi na jednoj turneji.

Madonnin uticaj na modu

Njeni stavovi, ponašanje, provokacije, teme koje je obrađivala muzikom i scenskim izrazom same su po sebi dovoljno jake da ostave traga u pop kulturi. Ali, Madonna je obeležila i modni svet – neizbrisivo.

Majka reinvencije, eksperimentisala je i izazvala estetske uticaje koliko raznolike, toliko i skandalozne, sarađujući sa renomiranim kreativcima i impozantnim simbolima kao što su raspeća, korzeti ili zapadnjački šeširi. Prkoseći konvencijama, ona je utrla put za naredne generacije. A njena stalna promena i dalje promoviše stajling bez izvinjenja.

Najbolji Madonnini autfiti kroz istoriju

Madonnin buntovnički ukus počeo je u njenom detinjstvu. Kada je izgubila majku sa šest godina, devojčica je počela da nosi neodgovarajuće hulahopke ili „nepodudarnu“ odeću, odbijajući da nosi garderobu koju je maćeha napravila za nju i njenih sedmoro braće i sestara. U adolescenciji se takođe izražavala senzualnim izgledom koji je bio u suprotnosti sa hrišćanskim vrednostima njene porodice.

Mlada žena je u Njujork stigla 1979. godine sa 35 dolara i snom o tome da postane zvezda. Kretala se između plesnih studija, umetničkih škola i produkcijskih kuća; sprijateljila se sa umetnicima kao što su Jean-Michel Baskqiat i Keith Haring; često je posećivala andergraun klubove sa drag kvinovima i klaberima. A do 1983. godine, kada se pojavio njen debi album Madonna njen stil je postao oznaka MTV generacije. Na njoj je sve vikalo „više je više“: : prekomerni nakit, prekrivači, helanke, mešavina printova, starinska odeća, mašne za kosu i slojevi šminke.

Prvi istinski provokativan trenutak došao je sa njegonim prvim učešćem na dodeli MTV video muzičkih nagrada (1984). Za interpretaciju singla Like a Virgin, umetnica je klasičnu venčanicu erotisala čipkom, tilom, biserima i kaišem na kome je pisalo „Boy toy“. Pesma je ostala na broju 1 na Bilbordu šest nedelja, a odeća je završila na izložbi u Hard Rock Cafe-u  na Tajms skveru.

Još jedna kultna haljina, ružičasta bez naramenica iz video klipa Material Girl iz iste godine, omaž  je Marilyn Monroe i njenoj  Dijamanti su devojčin najbolji prijatelj  iz filma Muškarci više vole plavuše (1953). Madonna je stilizovala komad rukavicama, krznenom boom i, naravno, dijamantima. Odelo, prvobitno dizajnirano za televizijsku seriju Norma Jean, (Madonna ga je samo pozajmila), prodato je na aukciji 2014. za više od 150.000 funti. Madonna je odala počast Merlinki i 1991. godine, na dodeli Oskara, kada se pohavila u sirena haljini sa dijamantima vrednim 20 miliona dolara.

Njeno pojavljivanje na dodeli američkih muzičkih nagrada 1985. označilo je početak prekretnice: njena saradnja sa Francuzom Jeanom Paulom Gaultierom rezultirala je čuvenim kupastim korzetom inspirisanim plesačicama burleske iz dvadesetih godina prošlog veka. Madonna je nosila razne verzije ovog komada na sceni i modnoj pisti. Ali sigurno najbolje pamtimo onaj sa Blonde Ambition Tour (1990) koji je kasnije prodat na aukciji za 48.000 funti.

Pored brisanja granica između intimnog i javnog odevanja, umetnica je dovela u  pitanje rodne barijere. U video klipu Express Yourself, uz pomoć kostimografkinje Marlene Stuwart, debitovala je u duplom odelu sa donjim vešom ispod. Sa svoje strane, video Vogue je inaugurisao period u kojem je diva nosila kožu i aludirala na izgled jedne domine.  Uspon ovog seksualnog istraživanja ovekovečen je na albumu Erotica iz 1992.

Madonnini autfiti su inspirisali Tom Forda

Dizajner Tom Ford je Madonu uzeo kao referencu za osmišljavanje šik porn stila i obukao je 1995. u Gucci model koji predstavlja sofisticiranu senzualnost: raskopčane svilene pantalone i košulja, prozirni bustije, kaiš sa konjičkom kopčom. Kasnije će kraljičin stil poprimiti retro zaokret, pre svega zbog njene želje da glumi Evitu.

Kraj 20. veka obeležio je period duhovnog traganja za Madonnu, preobraćenu u kabalu i sklonu orijentalnim ritmovima, oličenim kako u njenom albumu Ray of Light, tako i u njenoj odeći: dramatične japanske i gotičke siluete.

Novi milenijum nova Madonna

Tu 2000. godinu diva je dočekala u vestern stilu, ruku pod ruku sa zvukom njenog hita Don’t Tell Me. Madonnin brak sa engleskim rediteljem Gayem Richiem doveo ju je do toga da se preseli u Englesku i usvoji damski stil kao što je cvetna čajna haljina koju je odabrala za predstavljanje svoje knjige za decu, Engleske ruže (2003).

Međutim, dve godine kasnije, album Confessions on a Dancefloor zaslužio je još jednu promenu izgleda: disko boginja sa referencama na Groznicu subotnje večeri (1979) i aerobik 80-ih.

U kasnijim godinama, diva je usvojila odvažniji profil, prkoseći stereotipno ispravnim konvencijama u skladu sa svojim godinama. Uoči turneje The Celebration Tour, Madonna se pojavila na dodeli Gremija 2023. kako bi predstavila Kim Sempras prvu trans ženu koja je nastupila na tom događaju. Kraljica je odabrala androginu odeću iz kuće Dior. Njeno lice, bez bora, izazvalo je kontroverzu. Na šta je ona odgovorila: „Još jednom sam uhvaćena usred ejdžizma i mizoginije koja prožima svet u kojem živimo. Nikada se nisam izvinila ni za jedan od svojih kreativnih izbora niti za način na koji izgledam ili se oblačim, i nisam sada će početi. Srećna sam što sam pionirka tako da svim ženama iza mene može biti lakše u godinama koje dolaze.“