
I bez zvaničnog tržišta, Venecijanski filmski festival 2025. ostaje centar filmske industrije
27. август 2025.
| Nataša Stevanović
Venecijanski filmski festival možda nema glamurozno zvanično filmsko tržište poput onog kojim se mogu pohvaliti Kanski ili Berlinski festival, ali svake godine iznova dokazuje da joj ono i nije potrebno.
Ovaj festival funkcioniše poput alternativne pozornica gde se najvažniji dogovori prave u tišini hotelskih lobija i uz koktele na obali Lida. I baš zato, Venecijanski filmski festival 2025. ostaje epicentar pažnje jer ovde se ne kupuje samo filmski naslov, već se gradi prestiž i lansira umetnost. Venecija nudi publici, kao i filmskoj kritici, priliku da među prvima osete uzbuđenje koje donose novi naslovi, a industrija na ovom mestu ima priliku da vidi buduće klasike.
Venecijanski filmski festival 2025. obeležiće ovi filmovi

100 Nights of Hero
Režija: Julia Jackman
Uloge: Nicholas Galitzine, Maika Monroe, Emma Corrin, Charli XCX, Richard E. Grant, Felicity Jones
Zasnovan na grafičkom romanu Isabel Greenberg, film je feministička bajka o zabranjenoj ljubavi, iskušenju i preživljavanju ispričana kroz 100 priča.

Below the Clouds
Režija: Gianfranco Rosi
Daniel Blumberg, koji je ove godine osvojio Oskara za muziku za film The Brutalist, stiže u Veneciju s dva nova naslova u glavnoj konkurenciji. Jedan je Below The Clouds, dokumentarac renomiranog italijanskog autora Gianfranca Rosija, poznatog po Fire At Sea i Sacro GRA. Film istražuje život u Napulju pod večitom senkom Vezuva. Drugi je The Testament Of Ann Lee, nova saradnja Blumberga s Monom Fastvold i Bradyjem Corbetom.
Cover-Up
Režija: Laura Poitras, Mark Obenhaus
Dokumentarac o legendarom novinaru Seymour Hershu, poznatom po otkrivanju masakra u Vijetnamu, Watergate-a i Abu Ghraib-a.

Dead Man’s Wire
Režija: Gus Van Sant
Uloge: Bill Skarsgård, Colman Domingo, Al Pacino
Gus Van Sant, legendarni američki reditelj, ovog septembra dobija prestižnu nagradu Campari Passion na Filmskom festivalu u Veneciji. Nagrada će mu biti uručena 2. septembra, neposredno pre premijere njegovog novog filma Dead Man’s Wire, koji se prikazuje van konkurencije.
U pitanju je drama o talačkoj krizi iz 1977. u Indianapolisu. U filmu glume Bill Skarsgård, Colman Domingo i Al Pacino, a inspirisan je istinitim događajem iz 1977. godine – dramatičnom talačkom krizom koju je izazvao razočarani investitor u nekretnine. Van Sant donosi ovu napetu priču kroz svoj prepoznatljivi autorski pečat, uz glumačku postavu koja obećava.
Hijra

Režija: Shahad Ameen
Saudijska autorka donosi priču o međugeneracijskom ženskom iskustvu kroz opasno putovanje pustinjom. U emotivnoj drami smeštenoj u pozadini svetog putovanja, film prati dvanaestogodišnju Jannu koja sa svojom strogom bakom Sitti i buntovnom sestrom Sarom kreće na hadž. Ali kada Sara iznenada nestane, put ka Meki pretvara se u očajničku potragu kroz pustinju, granice i porodične tajne.
U strahu od reakcije Sarinog oca, Sitti i Janna pomeraju sopstvene granice, razotkrivajući ne samo razloge Sarinog nestanka, već i duboke pukotine koje razdvajaju žene unutar njihove porodice. Na tom putu, Janna otkriva Sittinu slojevitu prošlost, a njihovo fizičko i duhovno putovanje postaje priča o bolu, nasleđu i mogućnosti iskupljenja.
In the Hand of Dante
Režija: Julian Schnabel
Uloge: Oscar Isaac, Gal Gadot, Gerard Butler, Al Pacino, Jason Momoa, Martin Scorsese
Adaptacija romana Nick Toschesa o rukopisu „Božanstvena komedija“ koji prolazi od Vatikana do njujorške mafije.
Lost Land

Režija: Akio Fujimoto
Prvi film na rohinškom jeziku, Lost Land je drama o migraciji, raseljenosti i identitetu i potresna priča dočarana kroz oči četvorogodišnjeg dečaka i njegove devetogodišnje sestre koji beže iz izbegličkog kampa u Bangladešu, nadajući se da će pronaći svoju porodicu u Maleziji. Njihovo putovanje vodi odvodi ih na prepun krijumčarski čamac, a kasnije ostaju izgubljeni na nepoznatom Tajlandu.
Ono što ovaj film čini posebno snažnim jeste činjenica da su svi glumci Rohinje, uključujući i decu u glavnim ulogama, i da nijedan od njih nije profesionalac. Oni ne glume tuđe sudbine, već svoje vlastite. Kako ističe producent Sujauddin Karimuddin, ovo je retka prilika da Rohinje sami ispričaju svoju istinu.
Motor City

Režija: Potsy Ponciroli
Uloge: Alan Ritchson, Ben Foster, Shailene Woodley, Pablo Schreiber
Alan Ritchson u novom filmu Motor City glumi običnog čoveka koga mafijaški boss bezdušno namešta za zločin. Nakon godina provedenih u zatvoru, njegov povratak na ulice nije tih i slučajan, jer rešen je da se osveti. Prva slika iz filma prikazuje Ritchsona s tetovažama i ledenim pogledom – jasno je da se s ovim junakom ne treba igrati.
Zanimljivo je da u filmu čija je radnja smeštena u Detroit 1970-ih gotovo da nema dijaloga. Kako je otkrio Ben Foster, koji takođe glumi u filmu, reč je o „praktično nemom“ ostvarenju, što mu daje dodatnu težinu i stil.
Nuestra Tierra (Landmarks)

Režija: Lucrecia Martel
Lucrecia Martel je 2019. godine bila predsednica glavnog žirija Venecijanskog festivala. Ove godine na festival donosi dokumentarac o ubistvu vođe domorodačkih zajednica i borbi za prava na zemlju u Argentini. Inače, režiserka važi za jednu od najistaknutijih autorki latinoameričkog filma. Njena ostvarenja uključuju psihološki triler The Headless Woman, kostimiranu dramu Zama, kao i koncertni film Cornucopia sa Björk.
Film će premijerno biti prikazan van konkurencije na Lidu.
Rose of Nevada

Režija: Mark Jenkin
Uloge: George MacKay, Callum Turner
Ambiciozni sci-fi o ribarima koji se nađu u vremenskom vrtlogu. Mark Jenkin, poznat po svom jedinstvenom filmskom stilu, predstavlja svoj rad na svom dosad najambicioznijem projektu, u saradnji s dugogodišnjim producentom Denzilom Monkom. Film donosi vizuelno upečatljivu i vremenski nelinearnu priču o ribarima, koja kombinuje elemente korniškog identiteta sa univerzalnim temama.
The Last Viking
Režija: Anders Thomas Jensen
Uloge: Mads Mikkelsen
Film prati Ankera koji izlazi iz zatvora nakon 15 godina zbog pljačke, s planom da pronađe novac koji je zakopao njegov brat Manfred. Ali Manfred, sada s ozbiljnim mentalnim poremećajem, više ne pamti gde se novac nalazi. Njihovo putovanje kroz sećanja, greške i neizgovorene emocije pretvara se u nežnu priču o bratstvu, oproštaju i drugoj šansi.
The Testament of Ann Lee

Režija: Mona Fastvold
Uloge: Amanda Seyfried, Thomasin McKenzie
Pre nego što je postala osnivačica pokreta Shakers sredinom 18. veka, Ann Lee je rodila četvoro dece. Sva su umrla u ranom detinjstvu. Nakon što je, jedno za drugim, izgubila decu, Lee je prošla kroz duboku tugu, a zatim osmislila buntovni hrišćanski pokret koji je zagovarao potpuni celibat, odbacivanje braka i žensko vođstvo.
Novi film Mone Fastvold, The Testament of Ann Lee, prikazuje ličnu tragediju kao sudbonosnu prekretnicu. Ključna scena izvedena je kao snažna i emotivna muzička sekvenca, istovremeno ekstatična i potresna, precizno koreografisana i izvedena u gotovo operetskom stilu, uz Amandu Seyfried u glavnoj ulozi. Cilj nije bio da publika pobegne u fantaziju, već da se Annina duhovna borba prikaže kroz prizmu sirove, duhovne stvarnosti.
The Voice of Hind Rajab

Režija: Kaouther Ben Hania
Potresna priča o devojčici ubijenoj tokom rata u Gazi je novi film rediteljke nominovane za Oskara. Kaouther Ben Hanie moćno rekonstruiše poslednje sate života šestogodišnje devojčice zarobljene tokom izraelske ofanzive na Gazu. Kroz kombinaciju stvarnih snimaka poziva hitnim službama i igranih scena zasnovanih na svedočenjima, Ben Hania stvara intimnu i potresnu priču o nemoći i hrabrosti.
Film se gotovo u celosti odvija u jednoj prostoriji, prateći dispečere koji pokušavaju da uteše Hind i pronađu način da joj pomognu, uprkos nemogućim okolnostima. Iako je ishod poznat, napetost tokom filma raste svakim minutom, a film ostaje tih ali snažan omaž izgubljenom životu nevino stradalog deteta.
The Wizard of the Kremlin

Režija: Olivier Assayas
Uloge: Paul Dano, Jude Law, Alicia Vikander
Vizuelno raskošan i politički nabijeni film donosi pogled iza kulisa moderne Rusije, oslanjajući se na stvarne događaje i ličnosti. Paul Dano tumači enigmatičnog bivšeg Putinovog savetnika koji iz luksuzne izolacije evocira svoj uspon kroz medije, moć i manipulaciju, uz Alicia Vikander kao njegovu muzu, Jude Lawa u hladnoj, gotovo demonskoj verziji Putina, i Jeffreyja Wrighta kao stranca koji sve to pokušava da razume.
Film balansira između političke fikcije i stvarnosti, pružajući zlokobno intiman pogled na to kako se gradi moć i koliko duše nestane na tom putu.
Tired of Killing

Režija: Daniele Vicari
Adaptacija romana Antonio Zagarija o svetu kalabrijske ’Ndranghete, viđenom očima plaćenog ubice.
Venecijanski filmski festival 2025. potvrđuje svoj status jedinstvenog festivala: bez buke zvaničnog tržišta, ali sa suštinskim uticajem na filmski stvaralački pejzaž. Ukratko, Venecija ostaje neomeđeni luksuz, prostor za film koji diše sopstvenim ritmom i govori glasno.
Izvor slike: Facebook/@La Biennale di Venezia, sicvenezia.it, labiennale.org
Nastavite da čitate









